Periodontologia

Nasze usługi

Periodontologia

Periodontologia (kiedyś „parodontologia”) to dział stomatologii zajmujący się chorobami tkanek otaczających ząb – czyli przyzębia.  Nie każdy zdaje sobie sprawę, iż w chwili obecnej tylko ok. 6% Polaków ma całkowicie zdrowe przyzębie, a schorzenia te stanowią drugą (po próchnicy) przyczynę utraty zębów u osób dorosłych. Choroby tkanek otaczających nasze zęby podzielono na dwie duże grupy – pierwsza to zapalenia dziąseł, gdzie najczęstszą przyczyną są mniejsze bądź większe zaniedbania higieniczne. Choroby te z reguły łatwo poddają się leczeniu, nie pozostawiając trwałych następstw. Druga grupa to zapalenia przyzębia (czyli „parodontoza”), w tym przypadku obok stanu zapalnego dziąseł występują zmiany zanikowe kości. Należy  tutaj wspomnieć o zaniku fizjologicznym kości, który rozpoczyna się począwszy od 20-25 roku życia, zjawisko to jest jednak na tyle powolne, że dzięki kompensacji ze strony pozostałych tkanek narząd żucia może pozostać wydolny przez całe życie. Przekroczenie możliwości kompensacyjnych prowadzi do powstania zapalenia przyzębia – czyli potocznie mówiąc parodontozy.  Choroby te dzielimy  na zapalenia przewlekłe, agresywne oraz na zapalenia przyzębia w przebiegu chorób ogólnych. Wszystkie są chorobami infekcyjnymi – wśród przyczyn zawsze wymienia się płytkę bakteryjną.

Jak przebiega leczenie ?

Leczenie periodontologiczne podzielone jest na trzy fazy. Pierwsza faza polega na eliminacji stanów zapalnych poprzez przeprowadzenie profesjonalnej higienizacji jamy ustnej. Bardzo ważnym elementem na tym etapie jest drobiazgowy instruktaż higieny jamy ustnej udzielony pacjentowi. W fazie tej wykonuje się również niezbędne zabiegi z zakresu innych dziedzin stomatologii, między innymi wymiana nieszczelnych wypełnień, leczenie próchnicy, korekta nieprawidłowo założonych wypełnień i uzupełnień protetycznych, usunięcie zębów nierokujących utrzymania w jamie ustnej.

Jeżeli mimo przeprowadzonych zabiegów i prawidłowej higieny utrzymuje się stan zapalny to jest to wskazanie do leczenia chirurgicznego – jest to faza II – leczenie korekcyjne. Zabiegi chirurgiczne to przede wszystkim kiretaże zamknięte i otwarte oraz operacje płatowe (CWN). Są to zabiegi mające na celu eliminację stanu zapalnego poprzez redukcję głębokości kieszeni przyzębnych. W ostatnich latach bardzo intensywnie rozwijają się techniki regeneracyjne, zwłaszcza techniki regeneracji kości. W naszym gabinecie Pacjent ma do wyboru różnego rodzaju metody, które indywidualnie dobiera lekarz do potrzeb leczniczych. Ostatnia faza trwa „do końca życia przyzębia”, jest to faza  „podtrzymująca wyniki leczenia”. Jest  ona bardzo istotna w procesie leczenia i pozwala uniknąć poważniejszych powikłań ze strony przyzębia przez wiele lat. Niestety w fazie tej wg różnych badań uczestniczy regularnie od 20 do 30% pacjentów.