Profilaktyka

Nasze usługi

At the dentist

Profilaktyka

Profilaktyka w stomatologii odgrywa bardzo ważną rolę w zapobieganiu próchnicy i chorobom przyzębia. Właściwa higiena jamy ustnej pozwana na eliminację przykrego zapachu z ust, likwidację przebarwień powstałych na skutek picia kawy, herbaty czy palenia tytoniu. Systematyczne wykonywanie zabiegów profilaktycznych pozwala na utrzymanie zdrowego uzębienia nawet do późnej starości. Profesjonalna profilaktyka stosowana w gabinecie stomatologicznym polega na usunięciu kamienia nazębnego (skaling), osadów (piaskowanie) oraz fluoryzacji zębów preparatami zawierającymi związki fluoru.

Kamień nazębny to zmineralizowana płytka nazębna, która powstaje już po kilku godzinach po umyciu zębów. Dochodzi do tego podczas łączenia się bakterii naturalnie kolonizujących się w jamie ustnej ze składnikami zawartymi
w pożywieniu. Płytka nazębna osadza się na powierzchniach zębów po każdym posiłku. Nieprawidłowe szczotkowanie zębów skutkuje gromadzeniem się płytki nazębnej na ich powierzchniach, a następnie dochodzi do jej mineralizacji, tworząc kamień nazębny. Tak zmineralizowana płytka nazębna jest niemożliwa do usunięcia w warunkach domowych. Dlatego zalecane jest, aby usuwać kamień w gabinecie stomatologicznym przynajmniej raz w roku. Osoby mające problem z prawidłowym szczotkowaniem zębów (co  w konsekwencji przyczynia się do powstawania kamienia nazębnego) powinny korzystać z wizyt w gabinecie stomatologicznym u lekarza dentysty lub higienistki stomatologicznej częściej . Przyjmuje się, że  wizyta higienizacyjna powinna odbyć się co najmniej raz na 12 miesięcy.

Nieusunięty kamień nazębny ma negatywny wpływ na stan ludzkiego uzębienia oraz całego organizmu. Jest on siedliskiem licznych bakterii, powodujących stany zapalne przebiegające z obrzękiem dziąseł i krwawieniem. W dalszej perspektywie może dojść do obniżenia linii dziąseł, utraty kości  a w następstwie rozchwiana zębów i ich utraty. Kamień nazębny jest również  przyczyną powstawania ubytków próchnicowych.

Dentist taking care of woman
Jak walczyć z kamieniem nazębnym ?

Naukowo udowodnione jest, że zalegający kamień nazębny przyczynia się między innymi do przedwczesnego porodu, rozwoju cukrzycy, chorób sercowo-naczyniowych, choroby Alzheimera, schorzeń nerek oraz stanów zapalnych stawów.

Piaskowanie jest niczym innym jak usunięciem miękkich osadów i przebarwień. Wykonuje się go specjalnym urządzeniem, które wyrzuca pod ciśnieniem mieszaninę drobnoziarnistego preparatu
i wody, oczyszczającej powierzchnię zębów. Zabieg ten jest całkowicie bezbolesny i bezpieczny, a jego częstotliwość wykonywania zależy od indywidualnych predyspozycji pacjenta. Piaskowanie zębów jest często uzupełnieniem, które stosuje się po wykonaniu zabiegu usunięcia kamienia nazębnego.

Następnie wykonuje się fluoryzację zębów. Jest to zabieg polegający na powlekaniu zębów preparatami o wysokiej zawartości fluoru (lakiery, pianki, żele). Ma na celu zabezpieczyć zęby przez powstaniem próchnicy i  ewentualnej nadwrażliwości pozabiegowej. Wykonuje się go zarówno u osób dorosłych jak i u dzieci.

W walce z kamieniem nazębnym i osadami najważniejsza jest profilaktyka. Medicall Stomatologia oferuje pełen zakres zabiegów profilaktycznych, które pozwolą utrzymać uzębienie w doskonałej kondycji. W razie pytań skontaktuj się
z naszym wykwalifikowanym personelem.